Olegs Tillbergs
ARS FENNICA 1994
Olegs Tillbergs taiteilijana on kiinnostunut aistielämyksistä ja eri materiaalien keskinäisestä vuorovaikutuksesta. Hänen tuotantonsa käsittää performansseja, installaatioita ja kollaaseja. Materiaaleina hänellä ovat arkipäiväiset esineet ja tapahtumat, alkaen Neuvostoarmeijan ylijäämäsaappaista päätyen lapsen syntymään.
Esittely
Olegs Tillbergs
Olegs Tillbergs taiteilijana on kiinnostunut aistielämyksistä ja eri materiaalien keskinäisestä vuorovaikutuksesta. Hänen tuotantonsa käsittää performansseja, installaatioita ja kollaaseja. Materiaaleina hänellä ovat arkipäiväiset esineet ja tapahtumat, alkaen Neuvostoarmeijan ylijäämäsaappaista päätyen lapsen syntymään. Olegs Tillbergsin teoksissa yhtyvät nämä kuvataiteelle oudot materiaalit ja hajut musikaalisiksi ja runollisiksi kokonaiselämyksiksi, jotka välittävät viestiä inhimillisistä perustunteista.
Olegs Tillbergs on syntynyt vuonna 1956 viehättävässä Saulkrastin kylpyläkaupungissa Riian lähellä. Opintonsa hän aloitti Riian keskiasteen taidekoulussa puuseppälinjalla. Vuodesta 1981 hän opiskeli Latvian taideakatemiassa valmistuen sisustussuunnittelijaksi vuonna 1986. Opiskelun jälkeen hän toimi muutaman vuoden sisustusarkkitehtina ja vuodesta 1989 vapaana taiteilijana. Olegs Tillbergsin ilmaisukeinoja ovat ennen kaikkea installaatio ja sen ohella maalaus, kuvanveisto, video ja valokuva. Installaatioissaan hän on käyttänyt hyvin omaperäisiä aineksia: esineitä ja materiaaleja, joilla on rikkaat merkityssisällöt. Hän on toteuttanut myös huomiota herättäneitä performansseja.
Ensimmäistä kertaa Olegs Tillbergs esittäytyi taiteilijana vuonna 1986 Riian Pietarin kirkossa järjestetyssä ryhmänäytelyssä: Telpa un mes (Tila ja me), jossa häneltä oli esillä installaatio nimeltä ”Kakku”. Vuonna 1988 hän oli mukana Saksassa ja Riiassa Latvialaista avantgardea esitelleessä kiertonäyttelyssä. Ensimmäisen yksityisnäyttelynsä Tabu zonas (Tabuvyöhykkeet) hän piti Berliinissä vuonna 1989. Riiassa hänen ensimmäinen yksityisnäyttelynsä Totala vientuliba (Täydellinen yksinäisyys) nähtiin vuonna 1991.
Kotimaassaan Olegs Tillbergs on esittäytynyt säännöllisesti niin yhteis- kuin ryhmänäyttelyissäkin. Viimeisimpiä näistä ovat Latvian Sorosin Nykytaiteen keskuksen vuosinäyttelyt: Zoom faktors vuonna 1993 ja Valsts (Valtakunta) vuonna 1994.Vuonna 1995 oli hänellä laaja yksityisnäyttely Skaties man acis (Katso minua silmiin) Riiassa Taidehalli Arsenals’issa, jossa yksi sali oli omistettu miehisyyden ja naisellisuuden käsitteille ja toinen sali, jonka täyttivät lukuisat hävittäjälentokoneiden torsot, kuoleman käsitteelle.
Suomessa Olegs Tillbergsin installaatioita oli ensi kertaa esillä Rauma Biennale Balticumissa vuonna 1990. Porin taidemuseossa vuonna 1992 pidetyssä Latvian nykytaiteen näyttelyssä Paaudze-Sukupolvi oli esillä hänen teoksensa, jonka osasia olivat valtava valaanluu, konerasvalla maalattu seinä ja siihen kiinnitetty öljypaperi. Samoja elementtejä, mutta huomattavasti suuremmassa mittakaavassa Tillbergs hyödynsi ARS FENNICA -näyttelykierroksellaan Suhdanne, jonka kolme erilaista kokonaisuutta nähtiin 1994-95 Suomessa Oulun taidemuseossa, Etelä-Karjalan taidemuseossa Lappeenrannassa ja Helsingin kaupungin taidemuseossa. Kesällä 1995 osallistui Olegs Tillbergs kansainväliseen ulkoilmataiteen Port of Art -näyttelyyn Kotkassa.
Muissa pohjoismaissa on Olegs Tillbergsin teoksia nähty Malmössä vuonna 1990, Kööpenhaminassa vuonna 1991 ja Tukholman Kulturhusetissa vuonna 1991. Kesällä 1993 nähtiin hänen sijoituspaikan edellytykset onnistuneesti hyödyntänyt ympäristöteoksensa Snaudosie karogi (Nukkuva lippu) Itämeren maiden veistotaiteen näyttelyssä Visbyssä.
Saksassa Olegs Tillbergs on esittäytynyt lukuisia kertoja. Vuonna 1992 hänellä oli yksityisnäyttely Itämeren maiden taidetta usein esittelevässä Galerie Nemo Eckernfördessä ja vuonna 1994 nähtiin hänen laaja yksityisnäyttelynsä Konjunktura (Suhdanne) Kielin kaupungin galleriassa. Vuoden 1996 alussa oli Olegs Tillbergsillä hyvän vastaanoton saanut yksityisnäyttely IFA-galleriassa Berliinissä.
Vuosina 1990 ja 1992 on Olegs Tillbergs esittäytynyt Tallinnassa. Vuonna 1991 hän oli mukana kansainvälisessä nuorten taiteilijoiden näyttelyssä Europe Unknown/Europe Niezana Puolassa ja samana vuonna nuorten riikalaistaiteilijoiden näyttelyssä näyttelyssä Budapestin Mücsarnok -näyttelyhallissa. Vuonna 1994 edusti Tillbergs maataan Sao Paulon biennaalissa Brasiliassa.
Ennen ARS FENNICA -palkintoa on Olegs Tillbergs saanut Latvian Sorosin nykytaiteen keskuksen I vuosinäyttelyn tunnustuspalkinnon installaatiostaan Gaidot Berlines vilcienu (Berliinin junaa odottamassa), jonka osina olivat valtavat Neuvostoarmeijan hapankaalitynnyrit sekä aiemmin rautatieasemilla toimineet aikataulukoneet. Näihin taiteilija oli sijoittanut aikataulujen sijaan ja sekaan mm. tietoja Riian historiasta ja Latvian taideakatemiasta mutta ennen kaikkea tietoja latvialaisista nykytaiteilijoista ja näiden tätä tarkoitusta varten tekemiä teoksia.
Asiantuntijalausunto
// Rudi Fuchs
Vieraillessani viidessä maassa kymmenen eri taiteilijan ateljeessa minuun teki suuren vaikutuksen jokaisen tekijän vakavuus ja hellittämättömyys työssä sekä heidän asennoitumisensa. Taiteilijoina he ovat hyvin erilaisia niin iältään, taustaltaan, olosuhteiltaan kuin tavoitteiltaankin. Siksi olikin erittäin vaikea valita yksi heistä ARS FENNICA -palkinnon saajaksi.
Päädyin siihen lopputulokseen, että minun tulee valita innostavimmalta vaikuttava taiteilija. Siksi esitänkin palkinnon saajaksi Olegs Tillbergsiä Riiasta. Hänen työnsä on mielikuvituksekasta, täynnä seikkailua ja samalla se on pelotonta. Hänellä on joitakin pieniä teoksia, mutta useimmat ovat suuria — ja joskus hänen ajatuksensa ovat hyvin vaikeita toteuttaa. Se ei kuitenkaan saa häntä muuttamaan mieltään.
Erityisesti pidänkin tästä uskomattomasta sitkeydestä hänen asennoitumisessaan. Hän ei laskelmoi taiteeessaan, eikä hän milloinkaan anna periksi: se osoittaa hänen vakaumuksensa syvyyden. Tämän vakaumuksensa ja laajakatseisen, rajoista piittaamattoman ajattelunsa ansiosta valitsen hänet ARS FENNICA -palkinnonsaajaksi.