Ragna Bleys storskaliga målningar kännetecknas av organiska och föränderliga former, där det slumpmässiga och okontrollerbara ges spelrum. Måleriet pendlar mellan det föreställande och det ogripbara. Bleys konstnärskap är utpräglat experimentellt och omfattar även skulptur och performance, där språket och text är viktiga komponenter. Det rumsliga är av stor betydelse i seendet av Bleys verk. En procession av målningar kan till exempel hängas på ståltråd, svävande genom rummet rygg mot rygg, vilket ställer upp annorlunda villkor för betraktande och upplevelse.
Konstverk

Ragna Bley: installationsvy, 2020. Malmö Konsthall. Foto: Helene Toresdotter. Med tillstånd av konstnären
och Malmö Konsthall.

Ragna Bley: Slip, Sun-Dream, 2019. Akryl på duk. Foto: Helene Toresdotter. Med tillstånd av konstnären
och Moderna Museet, Stockholm.

Ragna Bley: Citizen of Glass & Daughter of Sorrow, 2022. Akryl på segelduk, 375 x 150 cm. Foto: Uli Holz.
Med tillstånd av konstnären och Kistefosmuseet.

Ragna Bley: Ambit, 2024. Akryl och olja på Dacron-segelduk, 235 x 170 cm. Foto: Uli Holz. Med tillstånd
av konstnären och Pilar Corrias Gallery.

Ragna Bley: Stranger’s Eye, 2022. Installationsvy. Kunstnernes Hus, Oslo, 2022. Foto: Uli Holz. Med
tillstånd av konstnären och Kunstnernes Hus.
Presentation
Ragna Bleys storskaliga målningar kännetecknas av organiska och föränderliga former, där det slumpmässiga och okontrollerbara ges spelrum. Måleriet pendlar mellan det föreställande och det ogripbara. Bleys konstnärskap är utpräglat experimentellt och omfattar även skulptur och performance, där språket och text är viktiga komponenter. Det rumsliga är av stor betydelse i seendet av Bleys verk. En procession av målningar kan till exempel hängas på ståltråd, svävande genom rummet rygg mot rygg, vilket ställer upp annorlunda villkor för betraktande och upplevelse.
Bley målar på golvet i sin ateljé i Oslo, där hon häller och skrapar färg över bland annat segelduk för att skapa lager av färg. Hon arbetar också på PVC med tjock emaljfärg som inte tränger in i ytan, utan istället tar steget ut till något skulpturalt. Bley har även sytt fickor på dukar som fyllts med organiska material såsom teblad, torkade hallon och gurkmeja. Verken har sedan placerats utomhus, vilket får motiven att leva utifrån vädrets makter. Men det är inte bara färgens levande och skiftande egenskaper står i centrum, utan också en fragmentering av olika intressen som sipprar igenom, så som referenser till science fiction-litteratur, vetenskap och konsthistoria.
Utgångspunkten är ofta personlig och känslomässig, en process byggd på intuition och kroppslig erfarenhet. Via mängder av skisser jobbar konstnären sig genom former och konstellationer för att hitta ambivalenta rum eller tillstånd. Hennes målningar ger känslan att bilden har fångats medan den långsamt formas och utvecklas genom målningsprocessen, likt en organism av osäker status. De olika organiska formerna kan ses som en slags social amöba, som fungerar både som en storskalig kropp och som små enskilda enheter, där Bley tycks ifrågasätta vår annars ordinära binära uppdelning i dagens samhälle mellan individ och grupp. Ragna Bley (f. 1986, Sverige) är bosatt i Oslo och har en kandidatexamen i fri konst från Kunstakademiet i Oslo (2011) samt en masterexamen i fri konst från Royal College of Art i London (2015). Bley har haft separatutställningar vid Malmö Konsthall, Kunstnernes Hus och OSL Contemporary i Oslo, Kunsthuset Kabuso i Øystese i Norge och Downs & Ross i New York, samt vid Pilar Corrias Gallery i London. Hennes verk finns representerade i samlingar som Henie Onstad Kunstsenter, Kistefos Museum, Nasjonalmuseet och Astrup Fearnley Museet i Norge, samt Moderna Museet i Stockholm, Malmö Konstmuseum och Statens Konstråd i Sverige.